Szukaj

Szukaj na stronie



Reklama



Streszczenia

Angielski
Barok
Epoki i charakterystyki
Młoda Polska
Oświecenie
Pozytywizm
Renesans
Romantyzm
Współczesność
XX lecie

lokaty bankowe porównanie
Poznaj oferty lokat swojego banku: Alior, IdeaBank, BGŻOptima. Lokaty bankowe.

XLokaty.pl



“Im bardziej nieludzki świat, tym głębiej należy wierzyć w dobro i piękno człowieka”. Zaprezentuj swoje rozważania o istocie wartości ludzkich

,,Człowiek nie jest stworzony do klęski...

Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.”

(Ernest Hemingway)



Doskonały materiał do obserwacji różnego rodzaju zachowań człowieka dają wszelkiego rodzaju nieszczęścia na wielką skalę: wojny, epidemie. W sytuacjach ekstremalnych człowiek staje przed koniecznością dokonywania szczególnie trudnych wyborów. Jedni kierują się egoizmem, inni poczuciem obowiązku człowieka wobec drugiego człowieka. W korzystnych warunkach zachować się godnie jest łatwo. Trudniej zachować swe człowieczeństwo w warunkach nie sprzyjających. Nie jest łatwo walczyć ze złem, ratować ludzi, gdy na szali znajduje się własne bezpieczeństwo, szansa przetrwania.

Druga wojna światowa przyniosła zagładę milionom ludzi, spowodowała kryzys etyki, dewaluację praw moralnych. Była wielką tragedią europejskiej cywilizacji. Literatura dokumentuje ten czarny okres w dziejach, opisuje bestialstwo okupanta, zmiany w psychice ludzi, zobojętnienie na krzywdę i cierpienie innych. Był to czas, w którym ranna kobieta, jak bohaterka opowiadania,,Przy torze kolejowym” z,,Medalionów” Zofii Nałkowskiej, mogła cały dzień leżeć w bardzo uczęszczanym miejscu i nie doczekać się pomocy. Ludzie przynosili jej ukradkiem jedzenie, młody człowiek kupił jej alkohol i papierosy, ale nikt nie odważył się wziąć jej do domu. Za pomoc uciekinierom groziła śmierć, a strach był uczuciem silniejszym niż litość. Z litości można było tylko skrócić jej cierpienie. I młody człowiek zastrzelił ją, tak jak dobija się rannego konia – z litości.



W ekstremalnych warunkach ludzie potrafią posunąć się do czynów, których w normalnych warunkach nigdy by nie zrobili. Skrajny głód może doprowadzić nawet do kanibalizmu. W czasie wojny nie było to zjawisko rzadkie. Więźniarki żeńskiego obozu, opisywanego w reportażu,,Dno”, za byle przewinienia wrzucane do wilgotnych i zimnych bunkrów pełnych zwłok, żywiły się trupim mięsem, ponieważ nie dostawały pożywienia.

Mimo nie ludzkich warunków szlachetne uczucia nie we wszystkich się wypaliły. Istnieli i działali na terenie obozów ludzie, którzy ratowali życie innym, narażając własne. Niektórzy więźniowie-lekarze starali się nieść innym pomoc, ratowali wielu przed zagazowaniem. O takich szlachetnych postawach wspomina Nałkowska w reportażu,, Dorośli i dzieci w Oświęcimiu”.



Wojna ukazała, jak wiele człowiek może znieść, jak ogrom poniżenia, jak nieludzkie traktowanie jest w stanie wytrzymać, w jak okropnych warunkach potrafi przetrwać. Oczywiście takie warunki wywołują ogromne zmiany w psychice, degradację osobowości, dewaluują systemy wartości. Strach i walka o byt determinują zachowanie człowieka. Śmierć i cierpienie nie robią już wrażenia.

Czasy powojenne, powolne kształtowanie się nowej rzeczywistości, stanowią doskonałe tło do podjęcia problematyki moralnej, zastanowienia się nad słabościami człowieka. Miniona wojna wciąż jeszcze wywiera wpływ na teraźniejszość, przeżycia wojenne determinują zachowanie ludzi. Nienormalny czas doprowadził do degradacji osobowości, wywarł druzgoczący wpływ na psychikę ludzką.



Czesław Miłosz zajmuje się problemem dziedzictwa wojny. Ten czas degradacji praw moralnych, czas wszechwładnego panowania śmierci zostawił swe piętno w umysłach ludzi. Najgorszą konsekwencja wojny był upadek moralny człowieka, zniszczenie kruchej jak porcelana sfery wartości duchowych. W „Piosence o porcelanie” wyrażony jest żal i tęsknota za tym światem. Trudno jest skleić porcelanę, a jakże łatwo ją rozbić. Tak samo świata wartości etycznych i kulturowych nie trudno było zniszczyć. Wojna rozbiła w puch to wszystko, w co wierzono, wykazała nieaktualność praw moralnych. Tych, którzy przeżyli, czeka teraz trudne zadanie odbudowania świata wartości. Czy to jest możliwe? W konfrontacji z brutalną siłą, którą w wierszu reprezentują tynki, kultura, ta krucha porcelana ludzkiej myśli, jest bezsilna. Prawda przekazana w tym wierszu jest brutalna, ale pocieszenie niesie wiersz „Zaklęcie”, w którym poeta wyraża swą ufność w moc ludzkiego rozumu, jego niezniszczalność i szlachetność. To on stworzył prawa moralne, ocenił, co jest dobrem a co złem.



Dla niego wszyscy ludzie są równi, nie uznaje podziału na narodowości. Jego dziełem jest literatura, filozofia, wszelkie nauki. Zło wypływa z niewiedzy. Próbuje ono zniszczyć piękno rozumu niszcząc jego dzieła, zabijając ludzi nauki, niszcząc książki głoszące dobre prawa. Rozum jednak zawsze wychodzi zwycięsko z chaosu, jaki próbuje zaprowadzić jego wrogowie. Rozum potrafi odbudować zniszczone wojną wartości. Jest niezwyciężony, potężny i piękny.



Zainteresowanie problemami moralnymi i filozoficznymi daje wyraz Albert Camus w powieści „Dżuma”. Zajmuje go zwłaszcza postawa człowieka wobec zła. W ekstremalnych warunkach ludzie zachowują się bardzo różnie. Jedni próbują być przydatni, niosą pomoc, inni nie chcą dopuścić do swej świadomości nienormalności sytuacji i próbują żyć wciąż tak jak dawniej, jeszcze inni buntują się, czują się pokrzywdzeni, próbują ratować siebie i tylko siebie. Są też tacy, którzy potrafią doskonale przystosować się do zaistniałej sytuacji, wykorzystać jej anormalność i robić świetne interesy. Mamy w utworze ofiarnego doktora, Bernarda Rieux, który od początku epidemii niesie ludziom pomoc. Pozytywną postacią jest również Tarrou, przyjaciel doktora, inicjator zorganizowania grupy sanitariuszy-ochotników, składających się z cywilnych mieszkańców miasta, pomagającej lekarzom i zakładom pogrzebowym. Do wielu ludzi nie od razu dociera ogrom zła, wielkość nieszczęść, jakie niesie za sobą epidemia. Taką postaciom był ojciec Paneloux, jezuita, autor płomiennych kazań. Dżumę, w początku jej istnienia, potraktował jako doskonały motyw kazań. Próbował nawrócić grzeszników grzmiąc z kazalnicy o karze, którą Bóg zesłał na niewiernych. Są ludzie, którzy z masowych nieszczęść, zła, epidemii pragną wyciągnąć najwięcej korzyści. Do tych należał niedoszły samobójca, Cottard. Doskonale czuł się on w ekstremalnych warunkach. Robił świetne interesy i żył pełnią życia. Cottard nie interesował się działalnością grup sanitarnych, obchodziła go tylko własna osoba. Bał się jedynie końca epidemii.



Albert Camus próbuje w swej książce pokazać, że zło nie jest niepokonane. W utworze ci, którzy podęli z nim walkę, wygrali. Nie była to walka łatwa, wymagała wielu poświęceń. Dżuma, symbol zła, zabrała wiele ofiar. Zmarł Tarrou i ojciec Paneloux, Doktor Rieux nie doczekał się spotkania z żoną-ciężko chora kobieta zmarła w sanatorium tuż przed zakończeniem epidemii. Camus poświęca swą uwagę głównie przedstawieniu postaci pozytywnych, dając tym samym dobre wzorce postępowania w trudnych warunkach. Niejako mimochodem zaznacza istnienie innych postaw, niewartych zajmowania się nimi, postaw negatywnych. Każdy z bohaterów powieści staje przed koniecznością dokonania ważnego wyboru. U jednych przeważa egoizm, u innych poczucie obowiązku.



Świat nie jest ani dobry, ani zły. Trzeba nauczyć się żyć w takiej rzeczywistości, jaka jest nam dana i trzeba starać się przeżyć swoje życie jak najlepiej. Należy być wrażliwym, na innych ludzi, umieć cieszyć się pięknem przyrody, pielęgnować swoje człowieczeństwo, mieć odwagę stawać w obronie krzywdzonych i dawać świadectwo prawdzie. Dopiero takie życie ma wartość.


Dodaj nową pracę...

Layout: Keithar


© 2005-2014 Streszczenia.org - Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy i nadsyłanych prac oraz za ew. błędy w nich zawarte. Osoba która przesyła pracę w celu jej publikacji, gwarantuje że jest autorem pracy i ma do niej wszelkie prawa autorskie.

Streszczenia i opracowania lektur szkolnych, młoda polska, angielski, oświecenie, współczesność, XX lecie biografie, romantyzm, pozytywizm, barok, charakterystyki, testy, sciaga, ściąga




GotLink.pl

Jeśli chciałbyś(aś), aby Twój link znalazł się w tym miejscu, zajrzyj do działu Reklama.